V brzké době dojde ke změnám spotřebního koše a úpravě (novele) vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování. Jak vytvořit systém školního stravování, který splňuje představy všech zúčastněných? Jak dostat denně na talíře dětí výživově hodnotné pokrmy? Jaká kritéria musí být naplněna, abychom školní stravování mohli označit za kvalitní? A jak takový systém udržet v praxi? Odpovědi a jasná řešení postupně vznikají v rámci naší jídelny. Máme to na talíři a není nám to jedno. Disponujeme potřebným vybavením, aby připravovaná strava byla co nejčerstvější a co nejvyšší kvality a aby cesta k výrobě takové stravy byla provozně efektivní.
A právě to, jak pokrm vypadá, voní, chutná, rozhodne o tom, jestli ho dítě sní.
Nová vyhláška a spotřební koš se zaměří na mléko a mléčné výrobky, na kategorii ovoce a zelenina a také na přílohy. Z hlediska prevence jsou významné zejména celozrnné obiloviny a výrobky z nich. Právě tuto skupinu nový spotřební koš zavádí. V rámci jídelníčků by se tak měly objevovat častěji například ovesné kaše nebo celozrnné těstoviny. Větší důraz na celozrnnost ale neznamená konec knedlíků, právě naopak. Jídelna ale bude vedena k tomu, aby tradiční přílohy připravovala s vyšším podílem celozrnné mouky (s podílem celozrnné mouky lze rovněž připravovat buchty a koláče, palačinky nebo například lívance nebo zavářky do polévek). Úpravami projde i kategorie masa, ryb, tuků nebo luštěnin a součástí diskuzí je i aktualizace nevyhovujícího vegetariánského či vytvoření veganského koše. Diskutováno je i lepší začlenění požadavků na pestrost stravy, kombinaci pokrmů v rámci celodenní stravy či rotaci nabídky pokrmů. Stejně jako kvalita surovin a jejich frekvence zařazení je velice důležité i to, jak se se surovinami zachází a jak atraktivní je nakonec pokrm na talíři.
V Čechách si zdravé pokrmy pořád spojujeme se saláty, zrním nebo záhadnými exotickými ingrediencemi, které nikdo nezná a nechce jíst. Tak tomu ale není – i rajská nebo svíčková omáčka s knedlíkem může být nutričně vyváženým pokrmem za předpokladu využití kvalitních surovin a dodržení vhodné kulinářské úpravy.
Budeme se snažit vytvořit prostředí, v němž mají všechny děti přístup k jídlu, které si vychutnají a které je dobré pro ně, dobré pro ty, kdo potraviny pěstují, a dobré pro planetu. Jídlo má být: DOBRÉ – kvalitní, chutné a zdravé; ČISTÉ – výroba, která nezatěžuje životní prostředí; FÉROVÉ – dostupné ceny pro spotřebitele a spravedlivé podmínky a platby pro výrobce.
POHANKA - JÁHLY - OVESNÉ VLOČKY
Přihlášení a odhlašování obědů
Informace pro strávníky
Řád školní jídelny